Het verhaal van een restaurant. De succesformule? (Laatste update: Nov 2019)

Eten bestellen is populair en lekker, want af en toe willen we allemaal onszelf verwennen en u verdient het om een keertje niet te koken. Maar om dit allemaal 7 dagen en voornamelijk in het weekend mogelijk te maken wordt er achter de schermen hard gewerkt bij zowel de eten-bestelsites als bij de bezorgrestaurants.

Maar wat is nou het succes tot een goed bezorgrestaurant, zijn restaurants afhankelijk van eten-bestelsites? En wat is de kracht van een franchise? Hebben grote franchises wel baat bij eten-bestelsites?

Wij vroegen deze vragen ons ook af en hebben de antwoorden uitgezocht en als voorbeeld kunnen we kijken naar de franchises die Sneleten.nl mag vertegenwoordigen.

De populariteit van eten-bestelsites is namelijk voor franchises een nadeel omdat deze gezamenlijk investeren om een eigen merk te promoten en op eten-bestelsites concurreren zij direct met minder bekende namen en fysiek bewijs als beoordelingen, populariteitsscores, afstand en/of andere factoren als bezorgkosten. Zij zouden dus technisch gezien makkelijker klanten kunnen verliezen aangezien het online eten bestellen de besteller ook nog eens kritischer maakt!

De kracht van een goed franchise concept is een goed uniek product, concurrerende prijs, locatie en communicatie in de reclame en door gezamenlijk dezelfde naam te adverteren profiteer je van elkaars bekendheid en het vertrouwen dat al gewonnen is en kan je tot een succesformule komen.

Maar zijn restaurants en franchises afhankelijk van eten-bestelsites? En kan een restaurant nog zonder franchise?

Wij geloven dat restaurants en franchises niet afhankelijk zijn van eten-bestelsites maar dat restaurants de kracht van hun eigen naamsbekendheid verwaarlozen en franchises benutten dit beter. Dit komt omdat 80% van de groei van bedrijven komt van het promoten van het eigen merk. Het belangrijkste is om een uniek merk te zijn, onderscheidend van de concurrentie en dat uw prijs/kwaliteit voorop staat en met meer concurrentie wordt de prijs ook steeds belangrijker.






Restaurants kunnen namelijk nog prima met franchises concurreren want een franchise is vaak een beperkte unieke categorie maar zorgt dat ze daar de beste in is. Voorbeelden hierin zijn: New York Pizza in de amerikaanse stijl pizzas, Taco Bell in de VS, McDonalds in de goedkope hamburgers en kinderspeeltjes of de Spare Rib Express.

Geen van deze ketens verkoopt chinees, döner, een broodje shoarma of een authentiek italiaanse calzone dus er zijn kansen genoeg!

Het belangrijkste is dus het beste zijn in je eigen categorie en dit goed communiceren naar je (potentiële klanten). 

Heeft u een Facebook pagina met mooie foto's?
Kunnen klanten op de eigen website makkelijk bestellen en betalen?
Verspreid u weleens folders?
Probeert u nieuwe producten?

De basis van alle marketing is een goed product, prijs, locatie en de promotie en wij als klanten willen het lekkerste eten dus zullen we steeds meer onderzoek doen naar de beste keuze en steeds meer factoren meenemen in deze keuze zoals beoordelingen en bezorgkosten. 

De beste en bekendste restaurants worden ook eerder uitgekozen op eten-bestelsites dus alle promotie die een restaurant zelf doet werkt dubbel op. Wij als mensen houden van vertrouwde namen en logo's, helemaal als ze ons eerder lekker eten geleverd hebben. Zo'n intieme relatie verander je natuurlijk niet makkelijk!

*Uit onderzoek blijkt dat restaurants en franchises enkel baat hebben bij Sneleten.nl omdat wij de laagste kosten rekenen voor de ondernemer*